Monday, August 31, 2009

TAK NAK PAHALA KER ???

Petang kelmarin aku singgah di sebuah masjid nak solat Asar. Masa tu baru lepas hujan. Risau pula nak tinggalkan kamera dalam kereta. Maklumlah..pencuri zaman sekarang dah tak kira masjid ker tidak. Besi pagar kubur pun hilang. So..aku pun galas kamera masuk dalam ruang solat.

Tak semena-mena muncul seorang lelaki. Rasanya macam orang tempatan kat sekitar masjid tu.... belum sempat aku solat..dia suruh aku ambik gambar bumbung masjid yang bocor, karpet yang rosak. air yang bertakung, longkang yang tersumbat..Ambik biar terang. Gambar biar banyak posisi...dia memberi arahan. Aku senyum jer...


Tapi lepas solat aku tengok dia masih tercongok kat serambi masjid. Memang dia nak sangat suruh aku ambik gambar. Dia ingat aku ni wartawan suratkhabar. Dia nak semua cerita tu masuk surat khabar. Biar semua orang tahu...


Aku tinjau keliling masjid. Aku tengok ada banyak pasir dalam longkang..sebab tu air melimpah. Bumbung pula bocor kena hempap buah kelapa. Tak kan itu pun nak masuk suratkhabar. Sebenarnya inilah peluang untuk kita buat pahala. Apa salahnya..kita cuci longkang sampai bersih. Biar air deras mengalir. Pokok kelapa tu ..kita tebang saja kalau susah nak jaga. Bumbung tu kita baiki lahh...ini kan masjid kita.....


Kalau semua kita nak orang lain buat...kita nak buat apa??? Tak nak pahala ker ???


Wallahua'lam..

0 Comments:

Post a Comment