Tuesday, August 18, 2009

APA TUJUAN ILMU ?

Kerapkali kita menilai sesorang itu sebagai "orang berilmu" melalui kelulusannya. Si pulan itu punya degree...si pulan itu belajar di oversea...si pulan pula itu cuma bersekolah atap. Semakin tinggi kelulusannya, semakin tinggi pula penarafan kita terhadap keilmuannya. Bagi yang tidak mempunyai sebarang kelulusan, mereka dilihat sebagai orang yang tidak berilmu.

Pernahkah kita terfikir, APA TUJUAN ILMU ? Syeikhul Hadis Maulana Muhammad Zakariyya Rahmatullah Alaihi dalam kitabnya Fadhilat Tabligh, menukilkan kupasan daripada hadis Nabi SAW bahawa tujuan sebenar ilmu adalah untuk "membezakan yang mana satu perintah Allah SWT dan yang mana satu pula larangan Allah SWT". Maksudnya, jika setebal manapun ijazah yang kita miliki..tetapi kita tidak mengenal perintah dan larangan Allah SWT...kita sebenarnya termasuk golongan orang-orang yang jahil.

Seperkara lagi, orang yang mempunyai ilmu TETAPI tidak beramal dengan ilmu tersebut dianggap sebagai mempunyai maklumat semata-mata. Malah Allah SWT mencela sekeras-kerasnya golongan ini melalui firmannya dalam Surah As Saff [ barisan ] ayat yang ke dua :

"Wahai orang-orang yang beriman, mengapakah kamu memperkatakan [ sesuatu perkara yang baik ] tetapi kamu tidak beramal dengannya. Sesungguhnya amat besar kebenciannya disisi Allah SWT".

Wallahua'lam

0 Comments:

Post a Comment