Wednesday, August 12, 2009

APA MAKSUD BERJAYA ?

Masa aku kecik-kecik dulu, emak ayah buat bendang..masa tu tak ada mesin padi lagi. Bila musim mengerat [ menuai ]..suasana cukup meriah. Orang Pattani datang ambik upah mengerat dan memukoi. Tidur pernah ruang tamu rumah aku..
Lepas kerja mengerat dan memukoi selesai, emak ayah mula menghitung hasil tuaian. Kalau serelung dapat sampai 20 guni..kira berjayalah emak ngan ayah. Tersenyum lebarlah..dan aku pun tahu...begitu rupanya kejayaan.
Dalam kampung aku ada budak dapat masuk U. Masa tu tak ramai dapat masuk U. PJJ tak ada lagi. Semua orang bercakap pasal budak yang satu ni. Orang kata dia berjaya. Emak bapa dia pun orang kata berjaya didik dia. Aku pun mulai faham...ini pun kejayaan juga.
Sekitar tahun 70an..ada cerita bayi kembar siam. Kira pelik lah...lahir melekat. Heboh dalam akhbar dan telivisyen...doktor pakar berjaya pisahkan mereka. Wahh..banyak macam rupanya kejayaan ni..
Tapi bila aku dah tua ni...aku mempunyai persepsi berbeza terhadap kejayaan. Budak yang dulunya berjaya masuk U..yang orang kampung bangga...kononnya itulah kejayaan...dah kena tangkap. Pecah amanah...semua orang kata emak bapa dia gagal didik dia. Itu lah...ini lah...macam-macam. Rupanya kejayaan itu tak konstan.
Ustaz kat masjid aku baca kitab...dia kata apabila Saidina Hamzah hampir mati akibat ditikam dengan lembing oleh kafir Quraish...dia sempat berkata, "Demi Allah..aku sudah berjaya". Malah banyak cerita berkaitan sahabat Nabi SAW seperti itu.
Rupanya..jawapan yang aku cari selama berpuluh tahun ini terkandung dalam laungan azan. "Marilah sembahyang...Marilah menuju kejayaan". Maksudnya.
."KEJAYAAN YANG SEBENARNYA DI DUNIA DAN DIAKHIRAT ADALAH BERGANTUNG KEPADA SEJAUH MANA KITA DAPAT MENTAATI PERINTAH DAN LARANGAN ALLAH SWT MENGIKUT CARA YANG DITUNJUKKAN OLEH RASULULLAH SAW".
Justeru, faham terhadap maksud kejayaan yang hakiki inilah...maka para sahabat R.A cuba meniru keseluruhan daripada kehidupan nabi SAW. Bayangkan..betapa jauhnya amalan kita dengan takrifan kejayaan yang sebenar...Wallah hua'lam

0 Comments:

Post a Comment