Saturday, August 29, 2009

SI BUTA MELIHAT GAJAH..

Masa sekolah rendah dulu, aku paling suka baca buku cerita. Antara cerita paling menarik ialah si buta melihat gajah. Konon cerita..ada beberapa orang pemuda yang buta berbincang sesama mereka tentang fizikal gajah. Ada yang kata gajah itu begini..ada yang kata begitu. Disebabkan mereka tidak sependapat tentang fizikal sebenar gajah..mereka pun merancang untuk pergi ke kandang gajah dan menyentuh sendiri fizikal gajah supaya pemahaman mereka tentang gajah akan jadi lebih jelas.

Esoknya, kumpulan si buta tadi telah pergi ke kandang gajah. Setelah mendapat keizinan, mereka pun masuki ke kandang dan menyentuh sendiri fizikal gajah tersebut. Di antara pandangan mereka ialah :

Sibuta 1 : Ohhh...gajah ini rupanya seperti tiang..[ sambil memegang kaki gajah ]

Sibuta 2 : Bukan..gajah ini seperti lantai rumah..[ sambil memegang perut gajah ]

Sibuta 3 : Salah tu...gajah ini seperti tali..[ sambil memegang ekor gajah ]

Sibuta 4 : Ehhh..gajah ni seperti tombak lahh ..[ sambil memegang gading gajah ]

Sibuta 5 : Gajah ini seperti kipas yang besar...[ sambil memegang telinga gajah ]

Sibuta 6 : Saya rasa semua tu betul...tapi kita mesti gabungkan ke semuanya supaya kita membentuk fizikal gajah yang sebenarnya...

Cuba anda bayangkan..jika digabungkan keseluruhan tanggapan sibuta tadi...tiang, lantai, tali, tombak, kipas...adakah ianya membentuk fizikal seekor gajah ??? Sudah tentu tidak ..Jawapannya kerana kumpulan si buta tadi tidak melihat fizikal gajah secara keseluruhannya. Mereka hanya melihat [ dgn deria sentuh] bahagian-bahagian tertentu sahaja. Hasilnya, mereka mendapat gambaran yang salah tentang fizikal sebenar gajah.
Nah..Begitu juga halnya dengan agama Islam yang suci...kebanyakan kita termasuk saya hanya melihat Islam dari beberapa sudut tertentu. Malahan, Islam itu merupakan Ad Deen [ Cara Hidup ]. Semua peraturan hidup dari sekecil-kecil perkara hingga kesebesar-besar perkara dinyatakan dengan jelas dalam Islam. Cuma kita yang jarang ambil peduli. Justeru...melihat Islam dari sudut-sudut tertentu sahaja...kita tidak dapat melihat kesempurnaan Islam sebenarnya.
Firman Allah SWT yang maksudnya :
"...berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah [ Islam ] dan janganlah kamu bercerai berai. Dan masuklah kamu ke dalam agama Islam keseluruhannya..."

0 Comments:

Post a Comment