Tuesday, August 11, 2009

SEMUSIM BERLALU SEJUTA KENANGAN

Masa kecik dulu..aku selalu ikut emak pergi sawah. Cabut menerung. Menerung ni sejenis tumbuhan yang tumbuh dalam bendang. Tapi..aku tak cabut banyak mana pun...sebab leka tahan taut ikan darat. Emak yang pulun sakan. Aku main saja. Masa tu arwah ayah tengah sakit. Tapi aku pun tak reti apa-apa lagi..tak fikir apa pun.
Ayah meninggal dunia masa umur aku 13 tahun. Emak lah yang besarkan kami 6 beradik. Ambik upah buat kuih karas, buat bendang, menjahit dan macam-macam lagi. Masa tu susah..kuih karas sebiji sekupang.
Setelah berpuluh tahun...baru aku terfikir betapa besarnya pengorbanan mak ngan ayah aku. walaupun emak dengan ayah susah, kami 6 beradik tak pernah tak makan. Besar sungguh pengorbanan emak ngan ayah. Sampai mati pun aku tak akan mampu balas jasa ke duanya. Hanya doa yang tidak pernah putus, semoga Allah SWT merahmati emak dan ayah aku selama-lamanya.
Cerita ni bukan menagih simpati, tapi untuk iktibar kita bersama. Hargailah ibubapa kita dan jangan lupa mendoakan mereka. Tanpa mereka siapalah kita...

0 Comments:

Post a Comment